Hoppa till huvudinnehållet

Checklistor

Prevents kostnadsfria checklistor gör det lättare att undersöka arbetsmiljön, riskbedöma, föreslå åtgärder och följa upp. De kan fyllas i på datorn, surfplattan eller mobilen. I checklistorna finns hänvisningar till Arbetsmiljöverkets föreskrifter.

När du vill använda en checklista behöver du skapa ett konto eller logga in på prevent.se. Dela länken med övriga anställda som ska gå igenom checklistan. För att undersöka den psykosociala arbetsmiljön finns Prevents enkäter.

Till Mina sidor

Så använder du checklistorna

Våra checklistor

Sortera efter A-Ö Ö-A
  1. Pelarborrmaskin

    Checklistan tar upp frågor om det finns instruktioner och rutiner kring användningen, om maskinens utformning och skydd med mera för ett riskfritt arbete.

  2. OSA – organisatorisk och social arbetsmiljö

    Använd checklistan för att ta reda på hur väl verksamheten uppfyller kraven enligt föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö, tidigare kallat psykosocial arbetsmiljö. Checklistan behandlar

  3. Motorsåg och röjsåg

    Checklistan innehåller frågor om användaren har utbildning, om utrustningens skydd och om personlig skyddsutrustning med mera. Checklistan är lämplig att användas av ansvarig chef och skyddsombud vid

  4. Mobila arbetsplattformar

    Med mobila arbetsplattformar avses maskindrivna lyftanordningar avsedda för lyft av arbetstagare, som t.ex. skylift. Den här checklistan är lämplig att använda i syfte att minska riskerna vid arbete

  5. Mobila arbetsmaskiner

    Checklistan innehåller frågor om hur arbetet planeras och genomförs.

  6. Minderåriga

    Den här checklistan är lämplig att användas av chef och skyddsombud i samband med att minderåriga utför arbete eller vid upprättandet av en rutin för minderårigas arbete. Den kan också användas vid

  7. Maskiner - Underhåll

    Checklistan innehåller frågor om underhållet av maskiner. Syftet är att arbeta med förebyggande underhåll för att undvika oplanerade driftstopp med ökad risk för olyckor.

  8. Maskiner - Inköp

    Checklistan tar upp frågor om vad som är bra att tänka på redan innan inköpet av maskinen för en så riskfri användning som möjligt. Den kan även användas av ansvarig chef och skyddsombud vid

  9. Maskiner - Användning

    Checklistan tar upp frågor för att minska riskerna vid arbete med maskiner i allmänhet.

  10. Lyftanordningar

    Checklistan tar upp frågor om arbete med lyftanordningar som t.ex. besiktning och riskbedömning innan användning.

  11. Luft och temperatur

    Checklistan innehåller frågor om arbetsplatsen har ett lämpligt klimat med tanke på arbetets art.

  12. Laser

    Checklistan tar upp frågor vid arbete med laser.

  13. Lackering

    Checklistan tar upp frågor om hur till exempel lokaler och utrustning är utformade i lackeringsverkstaden. Den börjar med några allmänna ämnesområden och övergår sedan till risker som kan finnas på

  14. Kött, chark och delikatess

    Checklistan är lämplig att använda för att undersöka och minska riskerna vid kött-, chark- och delikatessavdelningen.

  15. Kylinstallationsarbeten - Del 3. Servicebil

    Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  16. Kylinstallationsarbeten - Del 2. Servicearbeten

    Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  17. Kylinstallationsarbeten - Del 1. Nyinstallation

    Checklistan är tänkt att vara ett stöd i samband med framtagande av rutiner för ett säkrare arbete.

  18. Kränkande särbehandling

    Checklistan innehåller frågor om verksamhetens arbete för att minska riskerna för kränkande särbehandling. Den kan användas för att öka kunskapen om arbetsmiljö, kränkande särbehandling och lagkrav.

  19. Krishantering på arbetsplatsen

    Använd checklistan för att undersöka arbetsplatsens beredskap inför krissituationer. Checklistan innehåller frågor om hur arbetet med krishantering organiseras, om viktiga rutiner och dokument samt

  20. Inför rätt IT - Utvärdering av IT-system och gränssnitt

    Heuristisk utvärdering är en metod för att utvärdera användbarheten i digitalt system. Utvärderingen ger råd och riktlinjer för att identifiera brister som behöver åtgärdas. Utvärderingen genomförs

  21. Inför rätt IT - Nulägesanalys och förstudie

    Nulägesanalys och förstudie, som underlag för kravspecifikation. Vid utveckling eller upphandling behöver man först bestämma vilka uppgifter IT-systemet ska lösa, vilka användarna är, vilken miljö systemet

  22. Inför rätt IT - Målbilder och mål

    Checklista för delprocessen Målbilder och mål för kommande IT-utveckling. Målbilden är en konkretisering av det arbete som den planerade IT-lösningen avser att stödja. Mål är de bestående förändringar

  23. Inför rätt IT - Ledningens ansvar

    Checklista för delprocessen Ledningens ansvar för digitala arbetsmiljön. Med ledningen menas här den högsta ledningen inom en organisation, d.v.s. den eller de personer som har den roll och det ansvar

  24. Inför rätt IT - Kravställning

    Både vid egenutveckling och upphandling av IT-system behöver man ställa krav på systemet och utvecklaren / leverantören. Målgrupp: IT-avdelning och ansvariga beställare. För mer information och tips,

Våra enkäter

OSA-enkäten

OSA-enkäten

Med hjälp av enkäten kan ni undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Den innehåller frågor om arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling.

Till OSA-enkäten

Kostnadsfritt

Enkät om sexuella trakasserier

Enkät om sexuella trakasserier

Med hjälp av enkäten kan du undersöka de anställdas upplevelser. Resultatet ger ett bra underlag för att tillsammans ta fram åtgärder för hur ni går vidare.

Till enkäten

Kostnadsfritt